昨日、中学校3年生で国語の研究授業をしました。内容は、「抽象的・具体的な表現するときにどんな点に気をつければよいかを考える」でした。初め、犬と猫はどんな生物か、比較することで抽象的表現をしました。次に、「平和」と「新鮮」を具体的に説明しました。授業を受けたYさんは、接続詞に気を付ければよいことが分かり、うまく接続詞を使って表現していました。
Yesterday the teachers observed the ninth-grade Japanese class. For the class, the student thought about what to pay attention to when writing about concrete and abstract topics. First, they discussed the abstract topics in a story about a cat and a dog. Then they tackled explaining the terms 'peace' and 'fresh' concretely. The student understood that using conjunctions was key to writing about concrete and abstract topics, and was able to use them in their compositions.
昨日の給食:牛乳、付け合わせ、さわらのカレークリームソース、麦ごはん、卵スープ
Yesterday's lunch: milk, mackerel with a curry sauce, a side of vegetables, barley and rice, and an egg soup